Vadim Blaustein: Praktische tips voor een toekomstige jachteigenaar

  • Gemaakt op vrijdag 29 juni 2018 14:46

Luxe jachten behoren tot een van de meest kostbare aankopen. Voordat je over de meest schitterende wateren ter wereld begint te varen in jouw superjacht zijn er vele dingen die je moet weten en overwegen. De initiële investering is er maar één van.

Vadim Blaustein, inwoner van Monaco en een ervaren jurist, vertelt in dit interview wat toekomstigе jachteigenaren moeten weten voordat zij het luxe jacht van hun dromen aanschaffen.

Hoe financier je de aanschaf van een superjacht?

Vadim Blaustein: Er zijn verschillende manieren om de aankoop van een superjacht te financieren. Over het algemeen bieden banken en marienkredietverstrekkers financiering. Ofwel via een leasetransactie voor een bepaalde periode of via een marienhypotheek, geregistreerd op een jacht in haar vlagregister. Een andere optie is fractioneel eigendom, dat de koper feitelijk de mogelijkheid biedt om de voordelen van jachteigendom te genieten voor een fractie van de prijs.

Wat is fractioneel eigendom en hoe werkt het?

Vadim Blaustein: In een fractioneel eigendom worden de kosten van aankoop en management van het jacht verdeeld over de eigenaren. Je kunt een aandeel kopen van een jacht, wat je het recht geeft tot een aantal dagen gebruik per jaar. Het type fractioneel eigendom dat je kiest bepaalt het aantal eigenaren, het aantal gebruiksdagen en de duur van eigenaarschap. Het bedrijf dat het fractionele programma beheerd zorgt voor het management en houdt de persoonlijke voorkeuren van elke eigenaar bij. Echter, de mate waarin het bedrijf het jacht personaliseert elke keer dat een eigenaar aan boord komt varieert per bedrijf.

Wat zijn de voor- en nadelen van fractioneel eigendom?

Vadim Blaustein: Het voornaamste voordeel van fractioneel eigendom is dat je eigenaar bent van het jacht voor een fractie van de kosten en minder omkijken hebt naar managementverantwoordelijkheid. Het verlaagt ook sommige van de exploitatiekosten, zoals onderhoudskosten, omdat deze verdeeld worden over de eigenaren. Echter, er zijn ook wat nadelen zoals het feit dat je tijd aan boord vooraf gepland is en je het jacht niet kunt personaliseren naar jouw wensen.

Wat zijn de exploitatiekosten van het hebben van een jacht?

Vadim Blaustein: De verwachte operationele kosten na aankoop van een jacht zijn ongeveer 10% van de initiële aankoopprijis. De kosten beslaan brandstof, verzekering, aanmeren, onderhoud, reparaties en het salaris van de bemanning.

Wat moeten jachteigenaren weten bij het aankopen van verzekeringspolissen?

Vadim Blaustein: Het verzekeren van een jacht is een meerzijdige overweging. Daarom moet het aankopen van verzekeringspolissen voor jouw superjacht, zoals casco- en aansprakelijkheidsverzekering, voldoende aandacht krijgen. Sommige kopers huren een onderzoeker in om het jacht uitvoerig te inspecteren voorafgaand aan aankoop. Het wordt ook vaak overwogen door een verzekeringsassuradeur om de staat van het vaartuig te begrijpen. De eigenaar moet de dekking van elke polis aangeboden door verzekeringsmaatschappijen analyseren en de uitsluitingen en beperkingen begrijpen die een impact kunnen hebben op de kwaliteit van de polis, aangezien er geen standaard vorm van superjacht verzekeringsdekking bestaat.

Waaruit bestaan bemanningen normaal gesproken?

Vadim Blaustein: De samenstelling van de bemanning hangt uiteindelijk af van de behoeften van de eigenaar. Echter, in z’n algemeenheid, bestaat het uit een kapitein, eerste stuurman, scheepsjongens, gourmet chefs, stewards en ingenieurs.

Wat zijn de opties voor wat betreft ligplaatsen?

Vadim Blaustein: De grootste continue uitgaven voor jachteigenaren zullen de ligplaatskosten zijn. Afhankelijk van de grootte van het jacht dat je van plan bent aan te schaffen als ook jouw lifestyle kun je een jachthavenligplaats kopen of huren. Er zijn veel bedrijfven die verschillende leaseopties aanbieden, zoals jaarlijks te verlengen contracten en te huren seizoensligplaatsen. Verder zijn er ook bedrijven die je kunnen helpen om je ligplaats onder te verhuren wanneer je van plan bent om hem een tijdje te verlaten.

Wat zijn ligplaatsmogelijkheden en -prijzen in Monaco en andere jachthavens daar in de buurt?

Vadim Blaustein: Er zijn twee havens in Monaco: Port Hercule en Port Fontvieille. Port Hercule is de enige diep water haven in Monaco en heeft 700 ligplaatsen, waarvan 110 voor jachten groter dan 24m en de grootste voor een jacht van 130m. Ligplaatsen tijdens grote evenementen zoals de Monaco Grand Prix of de Monaco Yacht Show kunnen rond €100.000 kosten of meer voor een vijfdaags verblijf. Je kunt ook enkele uitstekende jachthavens vinden bij Monaco, zoals havens in Menton, Cap d’Ail, Beaulieu-sur-Mer, Cap Ferrat en Villefranche.

Is het mogelijk om een proefvaart te maken voorafgaand aan de aankoop van het jacht?

Vadim Blaustein: Ja. Sterker nog, het is aan te raden om een proefvaart te doen met het jacht voor aankoop om er zeker van te zijn dat het jacht voorziet in jouw behoeften. Het is belangrijk om te beseffen dat de proefvaart van het jacht meestal voor eigen rekening is, maar het kan het zeker waard zijn. Het kan ook nuttig zijn om een onderzoeksteam het jacht te laten inspecteren op technische of mechanische problemen wanneer je een tweedehands koopt, voordat je tot aankoop overgaat.

Wat is de gemiddelde verbrandingssnelheid van een jacht?

Vadim Blaustein: De toestand van de zee varieert meer dan wegomstandigheden, daarom wordt brandstofverbruik gemeten in liters per uur. De kosten voor brandstof hangen af van vele factoren waaronder de gebruiksduur en tankcapaciteit. Het standaardverbruik voor een jacht van 71m is 500 liter per uur. De beste manier om een idee te krijgen van het precieze brandstofverbruik van een jacht is het installeren van een brandstofstroommeter.

Wat zijn de onderhouds- en reparatiekosten van een jacht?

Vadim Blaustein: Het inschatten van reparaties is heel erg moeilijk. Over het algemeen is het onderhoud voor nieuwe jachten laag in de eerste drie jaar. Echter, de kosten zullen aanzienlijk toenemen na drie jaar. De grootste machines zullen vaak grote reparaties nodig hebben in 5-7 jaar, onafhankelijk van het type.

Hoeveel kost het om een jacht te huren?

Vadim Blaustein: De kosten van een jachtcharter zijn afhankelijk van een aantal factoren waaronder charterbestemming, jachttype, lokale belastingen en de basiskosten. Charters kunnen vanaf €10.000 per week kosten voor kleinere zeiljachten en catamarans, terwijl deze kosten omhoog kunnen gaan tot €250.000+ per week voor de meest luxieuze superjachten. Er zijn ook vele opties beschikbaar voor wat betreft de prijsstructuur. Bijvoorbeeld, je kunt een all-inclusive jacht charterprijsstructuur hebben waarin de kosten gebaseerd zijn op het aantal gasten en ook andere kosten bevat zoals eten en drinken, watersport en brandstof.

Heel erg bedankt voor jouw deelname aan dit interview en voor het delen van veel waardevolle informatie met ons. Jouw tijd en bereidheid om je inzichten te delen worden erg gewaardeerd.

Link naar de online versie

Link naar de originele versie

Vadim Blaustein: Legal Advice to the Business Launching the ICO

  • Gemaakt op donderdag 28 juni 2018 15:22

Vadim Blaustein, cryptocurrency expert and Senior Partner of BlauStein Business Lawyers, has an extensive expertise in providing legal advice to innovative start-ups and business interested in the most contemporary financial solutions. In this interview Mr. Blaustein gives practical first-hand legal advice to entrepreneurs who are interested in launching an ICO (Initial Coin Offering).

Please describe in short what the ICO is.

Vadim Blaustein: ICO stands for Initial Coin Offering, it is an innovative crowdfunding tool that allows selling tokens (cryptocurrency) to interested buyers in exchange for funds that are used to finance the project, or fund a research, or support another attractive business model.

How relevant are ICOs today?

Vadim Blaustein: Extraordinarily. In 2017 ICOs have shown tremendous growth, and the ICO market raised over 3.5 billion USD. The month of September was a success in itself when 800 million USD was raised. Some say that there were around 300 ICOs in 2017, but I can only state that the ICOs will only grow, and they will stay with us as a model for financing your business for a long period of time.

The ICOs offers unique comparative advantages, such as flexibility, cost efficiency, unlimited market of potential investors and the unique flexibility. The ICOs are exceptionally liberal and they do not recognize borders, moreover, they offer unprecedented liquidity to both investors, and the issuers of the tokens.

Hence, this instrument will only be developed more and more in the future, and will attract new businesses, ideas and investors.

Is there any regulation for the ICO?

Vadim Blaustein: At this stage there is no unified or codified legal approach to the ICOs, but that does not mean that no law is applicable.

The assets derived from the ICOs are still taxed, the privacy regulations and IP legislation is still applicable, the licensing regulations on securities are also in some cases relevant.

Therefore, there is no one law on the ICOs, but rather there are provisions from many areas of law applicable to different aspects of the ICOs. Furthermore, the contracts drafted between the parties involved in the ICO have a significant legal value, and, therefore, in many instances the ICOs and the cryptocurrency market are also self-regulated.

How does the ICO work?

Vadim Blaustein: ICO is a type of crowdfunding, therefore, this is an instrument to raise funds from the public that supports the idea behind the ICO.

The funds are raised by selling the tokens of the issuer during the ICO.

The funds may be raised in the currencies we are used to, so-called fiat, such as Euro, USD, Yen etc., or in cryptocurrency such as Bitcoin, Ether etc.

The tokens are issued using the blockchain technology and are secured by that technology.

Can you also provide the reader with the explanation of what tokens are?

Vadim Blaustein: Tokens are units of value issued by the issuer of the cryptocurrency. Therefore, each token is different, and the rights and obligations connected with the token is different. Bear in mind, that purchasing tokens almost never gives voting rights or any other rights linked to the shares, and bear unique rights and obligations of a specific issued token. Therefore, the ICOs are distinctly different from the IPOs, and the tokens are distinguishable from the securities based on the nature of the obligations and rights behind this asset.

The tokens may be used to pay for the services of the issuer, or used as the cryptocurrency, or serve as the evidence of investment. Based on the nature of the tokens there are the following tokens available on the crypto market now: utility tokens, payment tokens and assets tokens. Of course, if there is a new type of tokens proposed, that will also be possible.

At the ICO in exchange for the tokens of the issuer, which is a digital currency created by the issuer, the buyer provides the funds.

ICO for many seems as the area for IT specialists rather than lawyers. Would you agree with that?

Vadim Blaustein: Not at all. IT specialists are the basis of the ICO and represent the work connected with the mechanism of the ICO, and are absolutely necessary. However, lawyers have an important mission during the preparation of the ICO and its launch as well, namely, they are there to minimize risks, ensure compliance with applicable legislation and secure the success of the project by creating relevant legal structure and legal documents, apply for necessary licenses and create a contract framework of the ICO. Lawyers shall be involved in every single stage of the ICO and shall support the project at every single step as the legal risks with significant legal implications exist at every stage of the ICO.

Can any lawyer provide legal support to ICO?

Vadim Blaustein: Cryptocurrencies and the ICO, in particular, pose a challenge to many industries and business as there are simply not enough experts to support the current boom in demand. Many specialists got a special training, spent countless hours on research and development of new skills, and therefore not every legal professional has a sufficient expertise, experience, and knowledge to support the ICO.

What kind of lawyer shall be consulted for these purposes?

Vadim Blaustein: The lawyer with a solid understanding and knowledge of cryptocurrency market and rapidly changing regulatory framework. The lawyer shall also have a solid knowledge of international tax law, business law, contracts, and IP (intellectual property). Moreover, the lawyer shall have an awareness of the regulatory regimes and licenses that shall be obtained for a specific type of ICO. Each ICO is different and it shall be treated with legal scrutiny.

Cryptocurrencies are uniquely innovative and require not encyclopedic lawyers, which understand law and processes, but lawyers who are creative and know how to find outside of the box legal solutions. Furthermore, these lawyers shall be able to identify legal risks entailed in ICO and offer legal solutions beforehand.

If a person wants to launch an ICO, what would you recommend them to do?

Vadim Blaustein: First of all, there has to be a new and interesting idea, that can be explained in more or less simple terms in order for potential investors to comprehend it. Hence, the first step is to write down the idea and the model.

If there is no idea of use of the tokens, and the ICO is created just for the sake of the ICO, there is a little chance of success. Therefore, it is important to consult with the expert in existing ICOs to help you analyze your model, and modify it if necessary.

The most successful ICOs offer new and innovative tokens which have value to those who purchase them, or they are used to fund something the public believes in or feels like can receive capital gains in the future.

Secondly, find a team of professionals in IT, marketing and experienced lawyers. This is of the most relevance to the success of the ICO. The professionals will facilitate finding the best platform for the ICO, the suitable marketing strategy and will help to identify the areas of improvement. The team is as important as the idea as they execute it, communicate with the public and represent the end product.

The team shall invest time and effort to draft the White Paper, the main document of the ICO, where all relevant details of the ICO and the tokens offered are enshrined. It is also a good idea to describe the value of the product, the legal rights and obligation, and provide more information about the issuer to ensure that there is no fraudulent activity behind the tokens for sale.

Thirdly, ask the lawyer to review the proposal for the ICO. Normally, the description of the product, phases and details of the ICO that shall take place is provided in the White Paper. The lawyer shall analyze for potential regulatory compliance of the proposition and the ICO with applicable legislation, support the idea with the legal advice, and facilitate the preparation of the final of the White Paper.

Fourth, throughout the ICO you shall communicate with public and offer it with necessary clarifications. Moreover, the reward campaigns for those who support the ICO shall also be offered, and overall reputation shall be very positive as the ICOs are strongly built on trust and transparency. Without trust and transparency even genius ideas will not receive sufficient funding as the potential investors are looking for these components primarily.

The team, the idea and the marketing strategy that are developed by the business and the team shall be examined and the legal strategy shall be proposed. The legal strategy is also detrimental the success in many respects. Therefore, I recommend focusing on these aspects of the ICO, bearing in mind its legality at every single stage as it is still a very risky area of business for both investors and the issuer of tokens. Some say that the cryptocurrency is highly speculative, and it is difficult to predict an outcome, but I think that this is a very fast-moving area, and, therefore, changes happen much faster than in the regular market, and therefore you always have to remain proactive, dynamic and have an updated information. The cryptocurrency experts can predict the success of certain projects when all the necessary IT, marketing and legal work is handled appropriately. However, bear in mind that due to possibility of extreme liquidity, there is also a very high volatility.

Since you have mentioned the legal risks and legal solutions, could you give general legal advice applicable to all ICOs?

Vadim Blaustein: Indeed. Let’s take one at a time. My first advice would be to consult the international tax advisor who will offer an international tax planning solution based on the type of the ICO you intend to launch, where the primary location of the project will be, who the investors will be, etc.

Second advice is with regards to regulatory regime and awareness of applicable legislation. The legal team shall support ICO at the early stage in order to determine its framework. In order to avoid legal risks and penalties from authorities of certain jurisdictions, the lawyers shall be involved and give a legal advice. Bear in mind, the ICO is open to anybody in the world, and, therefore, the unfavorable legal regulation may also be applicable, and the lawyer can help you to either exclude your ICO from certain jurisdiction, or offer a framework which will minimize the negative impact of certain regulations.

Here, I shall mention that the origin of the team of the ICO is not always corresponding with the corporate structure created for the support of the ICO. For example, the USA, the UK and Russia are on the top lists of countries from where the ideas and the teams of the issuers are coming from, however, the corporate structures involved in the ICOs are linked to Dubai, Gibraltar, Switzerland, and other countries more often. Therefore, it shall be born in mind that the origin of the ICO and the corporate structure behind the ICO are two different things. The jurisdiction shopping is possible for the ICO, and in choosing the structure and the jurisdiction, the nature of tokens, the fiscal and financial components, as well as special regulations in place shall be taken into consideration. It shall be assessed whether the country is crypto friendly or not as well, as there is also a need to predict the foreseeable regulations too.

Third advice is with regards to the determination of the nature of tokens. Make sure to receive necessary legal approval that your tokens are not securities. The regulators in different jurisdiction would look into the nature of tokens you issue and will assess the situation differently depending on the circumstances you have. Hence, one needs to make sure that the legal requirements are respected and the tokens are of the nature that does not amount to the securities. This is very important as the moment you offer tokens, one makes a public offer of a product, and depending on a jurisdiction, the requirement for securities offering may be of such a high threshold, that they are simply not feasible for one’s business model.

A good warning example here is the successful the ICO of Tezos project, which raised 232 million USD at the early stage of the ICO. There are several legal disputes currently against Tezos, and one of them was initiated by the US regulators. The case is about the alleged violation of the securities legislation of the US. The US regulators claim that the tokens sold by Tezos qualify as unregistered securities. This case teaches us a lesson that even if the ICO is a success, the legal risks may catch up later and threaten the entire project even if the funds are there.

Fourth advice is with regards to the IP protection and licensing. During the creation of tokens, programming and throughout the ICO, there is a lot of IP involved, which shall be protected accordingly. The experienced lawyers shall identify the legal risks involved, propose different type of protection to different IP and shall also create a legal framework to achieve the highest level of protection.

Fifth advice is with regards to fraud prevention and compliance. The international anti-money laundering and anti-terrorism financing is also applicable to the ICOs. The transactions shall be monitored, the KYC shall be prepared and the overall compliance shall be adhered. The documents prepared for the ICO shall all be comprehensive, correct and without any indication of possible fraud. Of course, the conduct shall also be fraud free.

Could you please provide the short overview of legal and other services BlauStein Business Lawyers provides with regards to the ICO?

Vadim Blaustein: We provide a range of services at every stage of ICO. There are three general types of services you will need to look for if you decide to launch an ICO: Technical and IT, Marketing and Legal.

BlauStein Business Lawyers has experience in providing Project Management services, attracting cryptocurrency experts, subcontracting the IT, marketing and other experts, overseeing the developments and reporting them to clients, and overall administration and management of the ICO.

We also provide legal support to the ICOs. We assist in drafting of all the documents involved in ICO, including Token Purchase Agreement, Terms of Use, and Privacy Policy, legal analysis of the White Paper and drafting of all the contacts with subcontractors, including services agreements, NDAs, licensing agreements, and others. Furthermore, we provide full legal analysis of the potential legal and regulatory risks of the ICO, tokens and GDPR, financial regulations and directives, consumer protection legislation, e-money regulations, and apply for relevant licenses if necessary. We also apply on behalf of our clients for relevant IP protection mechanisms: trademarks, patents, and others if applicable. Besides, we provide legal analysis of bounty campaigns and marketing material. Moreover, we provide legal support to consumers and potential investors at the stage of Pre-ICO and ICO, and many more. Therefore, we can say that we provide full-range of legal and project management services to our clients based on their interests and needs.

Why you are interested in cryptocurrencies as a law firm with 20 years of experience in the market throughout the world?

Vadim Blaustein: We are indeed a very experienced boutique law firm and we provide a range of expert corporate legal support, and recently have also extended our expertise to providing legal advice to crowdfunding campaigns, ICOs and crypto trading businesses.

To this date we have experience in all of the following and we are always glad to share our expertise with interested entrepreneurs. Our expertise in other areas of legal business support is of the high relevance, and we believe that we are exceptional in that sense.

As a firm we support innovation, creativity and thinking outside of the box, and we believe that cryptocurrency represents these values in a beautiful, flexible and unique manner. Therefore, we are always happy to provide legal support to business involved in cryptocurrency. By providing high level legal support we facilitate in development of this tool we believe in, and ensure that the crypto market becomes cleaner, safer and more transparent, and attract more and more players, investors and experts. Moreover, the cryptocurrencies could be a tool of not only making profit but bringing a positive change in the least developed countries in the world.

Link to the online version

Link to the original version

Vadim BlauStein: The Fourth Anti-Money Laundering Directive and the trust offices

  • Gemaakt op woensdag 27 juni 2018 15:49

Last year has seen the entering into force of the Directive (EU) 2015/849 on the prevention of the use of the financial system for the purposes of money laundering or terrorist financing (also known as 4th (AML) Directive). It has been adopted on 20 May 2015, but a two-year period was given for the EU Member States to bring their legislation into compliance with this Directive, and to take additional measures for the purpose of battling money laundering and terrorist financing. This had to be done by 26 June 2017.

As this directive directly relates to the areas of financial, corporate and trust services, we ask Vadim Blaustein, CEO of BlauStein Lawyers, to provide comments on this topic.

Mr. Blaustein, your company has its headquarters in the Netherlands. Could you say that many things have changed in your business area after the 4th AML Directive came to force?

Vadim Blaustein: The impact of the new Directive is not that big. In fact, the Netherlands were traditionally in the front lines of the fight against money laundering and had quite an extensive legislation on this matter already in place. It is worth mentioning that from year to year they also maintain a good standing in Corruption Perception Index (CPI) ratings, 8th place in 2016 and 9th in 2015 for example. Even though it has been an attractive jurisdiction for foreign business to incorporate their structures, the whole "offshore" discussion is not really related to the Netherlands.

The Dutch law on prevention of money laundering and terrorist financing (Wwft) was adopted in 2008 and laid down rules for client identification, know-your-client (KYC) standards and measures. Being amended since, by the year 2017 it already imposed an obligation on the entities involved in financial transactions, legal or bookkeeping services, intermediary services etc. to perform client due diligence (CDD), transaction monitoring and keep records available for the authorities upon request. Since 2014 the current version of the law on trust offices (Wtt) is also in force, setting even more detailed and strict rules for trusts and management companies and corporate services providers. Those businesses were put under regulations in many ways similar by strictness to the rules applied to financial institutions (such as banks). During the past years this area of legislation was further developed and harshened, for example, in the requirements of independent audit. A new version of the law (Wtt 2018) is being discussed now, but it is a whole different story. In general, for us in the 4th Directive there are no surprises affecting our usual ways of business.

What are the key points of the 4th AML Directive, then?

Vadim Blaustein: From the ones that relate to our area of business the first and foremost is that the threshold of a financial transaction from which a CDD should start has reduced to EUR 10.000. However, this is a very technical change, which does not require new procedures to be designed and implemented, thus it is quite easy to adjust.

Another point is a change regarding politically exposed persons (PEPs). The definition now also includes members of the governing bodies of political parties, and the approach is now the same for PEPs who are resident in the same country as the service provider and those who are not. Once again, on the part of the service provider it is a very technical matter - referring to an updated PEP list is no different from what we have done before. It is a normal part of the customer due diligence procedure.

Finally, the EU Member States are now obliged to create central registers with information on the beneficial ownership. The idea is to improve the quality of the available data on the beneficial owners and to give more instruments to the national government bodies tasked with dealing with unusual or suspicious transactions, bodies such as FIU-Nederland (in action since 2006). These registers are also supposed to meet the demand of the Financial Action Task Force (FATF) for a higher level of transparency in matters of beneficial ownership. As for the Netherlands, creation of this register is currently being delayed, although proposals for the relevant piece of legislation were submitted in the first half of 2017. After its adoption, companies will have one and a half years to comply with the requirement.

There are additional provisions regarding banks and gambling entities, but these are outside the scope of our business, so there is not much to comment. As you surely know, banks have always been subjected to special regulations and supervision from the authorities, and the same, but for a different reason, can be said about the gambling industry. Naturally, the strict control over the areas most vulnerable to money laundering and illegal financial activities must be an important part of any state AML/CTF policy.

So the adoption of the AML Directive did not affect your services or your clients?

Vadim Blaustein: It mainly did not. We had followed the strictest KYC/CDD procedures before and as part of these procedures established beneficiaries and ran background checks for each of our clients. It is true that disclosing client information to the authorities now is a requirement rather than a possibility; however, this data does not go public, thus observing confidentiality of the sensitive information. In this regard the anti-money laundering legislation is being affected and complemented by the new European legislation regarding personal data protection. The General Data Protection Regulation (GDPR) has entered into force very recently - on 25 May 2018, and is currently being paid a lot of attention by the authorities and controlling entities.

And does this regulation demand more adjustments from you?

Vadim Blaustein: It has some very specific requirements, and we must ensure that our policies are up-to-date with it in order to protect our clients' information. However, this is a substantial topic of its own, so in order to avoid diversion from our theme today we can return to GDPR next time.

As for the AML Directive, as I was saying, in our headquarters we are used to performing the KYC/CDD according to the strictest standards. However, we are active not only in the Netherlands; our offices are opened in other European countries. Previously, some of them had less strict rules and procedures. Of course, this situation changes, and the KYC/CDD requirements become harmonized throughout Europe. Naturally, we adapt to it, and it helps a lot that we have been familiar with such requirements before and that our compliance work is centralized.

Do you see such centralization as an advantage? The AML Directive provides that each Member State still can tailor their legislation on AML according to their needs, so it is not completely the same.

Vadim Blaustein: We base our centralization on one of the strictest AML requirements in Europe. By this we ensure that CDD is always performed in the most enhanced way, even if it is not required by the authorities in a particular country. Maintaining a single database of clients does not divert many resources, but simplifies data protection and co-operation between our offices. It also falls within the corporate mission of BlauStein - to benefit to the financial and corporate services sector and improve its transparency and trustworthiness. So we consider it is an advantage, yes.

What are your estimations regarding the foreign business and investors in the Netherlands now?

Vadim Blaustein: DIt is very important to see the big picture. While the 4th Directive most likely will not have much impact, changes in other parts of Dutch legislation, such as corporate and tax, may actually cause the loss of some of the unique advantages the Netherlands had in the eyes of the international business. At the same time, worldwide developments and changes could bring new opportunities. In one of our previous interviews I have mentioned the chance which the Netherlands may get as the result of Brexit. Of course, as the process continues and the final arrangements are still vague, it is difficult to give a certain answer. But we remain optimistic and expect that we always will have interesting offers and solutions for our clients.

Thank you for your interview.

Link to the online version

Link to the original version

Vadim Blaustein: Voordelen van huwelijkse voorwaarden

  • Gemaakt op vrijdag 22 juni 2018 12:41

In dit interview reageert Vadim Blaustein, CEO van BlauStein Business Lawyers, op vragen over de voornaamste redenen waarom huwelijkse voorwaarden altijd een goed idee zijn, afspraken om op te nemen in de voorwaarden en wanneer deze te ondertekenen.

Vadim, leg alsjeblieft aan ons uit wat de voordelen zijn van huwelijkse voorwaarden.

Vadim Blaustein: Huwelijkse voorwaarden zijn een manier om jouw eigendom veilig te stellen, een middel om juridische en financiële risico’s af te wenden bij een scheiding en een aanvullende garantie dat het huwelijk niet zal leiden tot onverwachte juridische en financiële consequenties bij een scheiding. Verdeling van eigendom en voogdij kunnen leiden tot vele ongelukkige jaren van rechtzaken over de verdeling van eigendom. Daarom kan het tot overeenstemming komen met de partner over de voorwaarden van de scheiding voorafgaand aan het huwelijk niet alleen beide partijen pijn en financiële verliezen besparen, maar ook familie en kinderen beschermen.

Zijn huwelijkse voorwaarden altijd een goed idee of alleen maar wanneer je aanzienlijke bedragen te verdelen hebt?

Vadim Blaustein: Ik denk dat het altijd een goed idee is voor partners om overeenstemming te bereiken over zaken die voor hen van aanzienlijk belang zijn zoals financiële zaken, kinderen, alimentatie en overige zaken. Wanneer twee personen een huwelijk aangaan verklaren ze niet alleen de liefde aan elkaar, maar gaan ze ook juridische en financiële verplichtingen aan. Daarom is het een verstandige beslissing om daarover overeenstemming te bereiken onafhankelijk van de beschikbare middelen en bestaande wettelijke verplichtingen.

Wat zijn de juridische en financiële consequenties van het huwelijk waar de partijen van tevoren over na moeten denken?

Vadim Blaustein: Universeel zijn: de status van schulden vóór en na het huwelijk, bepaling van gezamenlijk en persoonlijk eigendom, de status van giften, erfenissen, onroerend goed, investeringen tijdens het huwelijk en afspraken over voogdij. Andere afspraken zijn afhankelijk van de individuele prioriteiten en situatie van elk koppel. Ik raad aan om een eerlijk gesprek te hebben over de huwelijkse voorwaarden tussen de partners en hun verwachtingen en prioriteiten te bepalen. Bijvoorbeeld als de partijen schulden hebben voorafgaand aan het huwelijk dan zullen ze bespreken hoe ze van plan zijn dat te verdelen. Als de partijen eigendom hebben of verwachten eigendom te erven in de toekomst, dan zulen ze de verdeling van dit vermogen bespreken. Als ze van plan zijn om kinderen te nemen dan zullen ze bepalen wat eerlijk, redelijk en het beste voor de kinderen is voor wat betreft de voogdij en financiële ondersteuning van de kinderen. Er zijn veel meer zaken om te overwegen en ik raad aan om een competente juridische professional te vinden die hun interesses, prioriteiten en verwachtingen kan vertegenwoordigen. En die aanbevelingen kan doen op basis van de situatie en wetgeving. Zo’n juridisch advies is een goede investering in de toekomst van elk persoon in de relatie.

Wat zijn de voornaamste afspraken om op te nemen?

Vadim Blaustein: Zoals gezegd: elk koppel is uniek en elke zaak is anders, maar als je kijkt naar het grote geheel dan kijkt elk koppel in hun verleden, heden en toekomst. Het is verstanding om afspraken over de verdeling van schulden, eigendom, erfenissen en giften van verleden en heden op te nemen gebaseerd op feiten en plannen; zorgen dat familie-eigendom, ook al is het nog geen bezit in het heden, in de familie blijft; stel een financieel plan op voor de toekomst dat de financiële verantwoordelijkheid regelt bij een scheiding, inclusief alimentatie, verdeling van eigendom en onroerend goed. Een ander verstandig idee is het om afspraken op te nemen over hoe de partijen eigendom verdelen dat ze samen bezitten op het moment van scheiding; dit is heel relevant voor koppels die gedeeld eigendom en ondernemingen hebben.

Zijn er unieke afspraken waar klanten mogelijk in geïnteresseerd zijn?

Vadim Blaustein: In sommige gevallen wordt door de partijen overeengekomen dat zolang ze getrouwd zijn ze eigendom delen en dat bij een scheiding het eigendom en middelen blijft bij de persoon die er eigenaar van was of in geïnvesteerd had voorafgaand aan het huwelijk. Om financiële stabiliteit voor de tweede partner te borgen kunnen de partijen een optie overeenkomen om de hoogte van financiële ondersteuning te berekenen op basis van de huwelijksperiode. Dus als de partijen langer getrouwd waren, dan krijgen ze meer financiële ondersteuning. Daarnaast kunnen partijen overeenkomen dat de huwelijkse voorwaarden niet meer van toepassing zijn en ongeldig worden als hun huwelijk voor een bepaalde periode duurt.

Welke afspraken kun je niet opnemen in huwelijkse voorwaarden?

Vadim Blaustein: Dat verschilt per jurisdictie van de huwelijkse voorwaarden, maar vaak zijn dit afspraken over de rechten van de kinderen en afspraken die de rechten van de tweede partij dusdanig schaden dat geen redelijk persoon daarmee akkoord zou gaan.

Wanneer stel je huwelijkse voorwaarden op en onderteken je ze?

Vadim Blaustein: Tenminste 30 dagen voor de bruiloft in het ideale scenario, maar het is ook mogelijk om ze te ondertekenen na de bruiloft.

Om af te ronden: wat zijn de stappen in huwelijkse voorwaarden?

Vadim Blaustein: Allereerst moeten beide partijen het eens zijn over het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Ten tweede moeten ze hun financiële situatie, hun eigendom, vermogen en schulden bepalen. Ten derde zullen de partijen zich wenden tot een juridische professional en hun situatie, verwachting en prioriteiten uitleggen. Ten vierde zullen ze aandachtig alle afspraken van de huwelijkse voorwaarden, zoals opgesteld door de advocaat of notaris, lezen en zorgen dat hun rechten gerespecteerd zijn. Ten vijfde zullen ze de voorwaarden afsluiten op de vereiste manier. Meestal moet dit notarieel gebeuren. En denk eraan om ze op een veilige plek te bewaren, zodat je het origineel hebt wanneer het nodig is.

Link naar de online versie

Link naar de originele versie

Vadim Blaustein: Veelgestelde vragen over aankoop van kunstwerken

  • Gemaakt op dinsdag 12 juni 2018 14:55

Het kopen van kunst kan een leuke ervaring zijn die de moeite waard is. Denkt u eraan om uw eerste kunstwerk te kopen of wilt u een kunstverzameling beginnen? Bijvoorbeeld als investering of uit andere overwegingen, zoals uw liefde en waardering voor kunst? Dan zijn er tal van zaken waar u rekening mee moet houden. Hebt u die kennis eenmaal in huis, dan kunt u zich toeleggen op het kopen van kunst, online of in een galerie, of op het bieden tijdens een veiling.

In dit interview gaan we in gesprek met Vadim Blaustein van BlauStein Business Lawyers. Vadim is een ervaren jurist en kunstverzamelaar uit Monaco. Hij geeft antwoord op veelgestelde vragen van aspirant-kunstverzamelaars die in de kunstwereld willen stappen.

Hoe weet men of een kunstwerk echt is?

Vadim Blaustein: Een Certificaat van Echtheid (CvE) van de kunstenaar of een expert helpt verzamelaars de echtheid van een kunstwerk aan te tonen. Ook is het een teken van de kwaliteit. Bij een echt kunstwerk is daarnaast vaak de provenance en een toeschrijving aanwezig. Een geldig aankoopdocument is ook een bewijs voor de echtheid van kunst. Dit kan rechtstreeks van de betreffende kunstenaar zijn of van een goed aangeschreven kunsthandelaar. Het wordt daarbij aangeraden contact op te nemen met de persoon die het certificaat heeft ondertekend of met degene die erin wordt vermeld, om de geldigheid te controleren.

Wat houdt waarmerken en toeschrijving in?

Vadim Blaustein: Waarmerken is een manier om de echtheid van een kunstwerk te bewijzen. Toeschrijving is echter een beoordeling van aan wie een specifiek werk toegeschreven moet worden. Dergelijke beoordelingen worden gedaan door gekwalificeerde experts of iemand die een autoriteit is op het gebied van een bepaalde kunstenaar.

Hoe weet ik of een Certificaat van Echtheid onvervalst is?

Vadim Blaustein: n een onvervalst Certificaat van Echtheid staan specifieke details over het kunstwerk beschreven. Denk aan de naam van de kunstenaar, de titel van het werk of het onderwerp, de naam van de vorige eigenaar (indien bekend) of andere bronnen met specifieke of verwante gegevens over het kunstwerk of de artiest. Een CvE moet altijd een origineel document zijn. Daarbij moet het zijn voorzien van de handtekening van de kunstenaar of van de persoon die het werk heeft gewaarmerkt.

Hoe kunnen vervalste handtekeningen ontdekt worden?

Vadim Blaustein: Het inspecteren, vaststellen en analyseren van handtekeningen is geen makkelijke taak. Vooral niet als u geen ervaren handelaar, verzamelaar of kunstenaar bent. Toch zijn er een aantal manieren waarop een valse signatuur ontdekt kan worden. Raak vertrouwd met de stijl van de handtekening, weet waar de kunstenaar deze vaak plaatst en hoe de naam wordt geschreven. Het is ook handig als u kunt herkennen of de signatuur bij de compositie van het kunstwerk past. Kijk eveneens naar de algehele indruk van de signatuur. Bij het online kopen van kunst moet u een goede, duidelijke en gedetailleerde uitvergroting van de handtekening kunnen bekijken.

Wat is de provenance? Hoe controleert u deze?

Vadim Blaustein: De provenance is de informatie die bij het kunstwerk hoort en de echtheid bevestigt. Deze kan uit verschillende zaken bestaan. Zo kan het een ondertekend certificaat zijn van een algemeen erkende en gerespecteerde autoriteit of expert. Het kan echter ook een verklaring van de kunstenaar zelf zijn of een origineel aankoopbewijs van de galerie of de artiest in kwestie. Daarnaast kunt u denken aan kranten- of tijdschriftenartikelen waarin het kunstwerk vermeld wordt. Daarbij kan op verschillende manieren de echtheid van de provenance worden vastgesteld. Check bijvoorbeeld of het de belangrijkste informatie bevat die het kunstwerk beschrijft. Kijk daarbij of het informatiemateriaal voorzien is van een handtekening, waarmerkzegel of een met de hand aangebracht waarmerk. Ga ook op zoek naar de volledige namen en contactgegevens van alle galerieën en veilinghuizen. Tenminste, als beweerd wordt dat het werk eerder in het bezit is geweest daarvan. Bestaat er twijfel over de geldigheid van de provenance van een kunstwerk? Dan is het raadzaam contact op te nemen met een onafhankelijk expert, kunsthandelaar of taxateur voordat u een bod uitbrengt.

Hoe wordt de waarde bepaald? Kan hierover onderhandeld worden?

Vadim Blaustein: De waarde wordt doorgaans bepaald door eerdere tentoonstellingen en verkopen van een kunstenaar. Ook hangt het af van de bekendheid van de artiest en het formaat van een kunstwerk. Galeriehouders, verzamelaars en curatoren zijn eveneens bepalende factoren die de waarde bepalen. Het is zeker mogelijk om over de aanschafprijs van een kunstwerk te onderhandelen. Zo zijn er galerieën waar u een korting kan bedingen. Ook is het soms mogelijk in termijnen te betalen. Het is daarnaast belangrijk te informeren naar bijkomende kosten, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Hoe weet u of de vraagprijs redelijk is?

Vadim Blaustein: De eerste stap is de verkoper vragen hoe de prijs is vastgesteld en waarop deze is gebaseerd. Het is ook belangrijk zelf onderzoek te doen. Kijk bijvoorbeeld voor welke prijs gelijksoortige kunstwerken worden verkocht, of verkocht zijn. Dit kan via een galerie, veiling, secundaire markt-website of direct van de kunstenaar zijn. U kunt ook contact opnemen met andere verkopers. Vraag daarbij voor welk bedrag bepaalde kunst verkocht wordt. Kortom, het is belangrijk prijsvergelijkingen te maken.

Wat zijn de voordelen van deskundige taxatie van kunstwerken?

Vadim Blaustein: Kunst-taxateurs en adviseurs zijn in staat een redelijke marktwaarde te bepalen, ongeacht de omstandigheden. Daarbij geven ze de meest actuele en courante prijsinformatie die beschikbaar is. Wil iemand een kunstwerk verkopen dat hij geërfd heeft, of al jaren in bezit? Dan kan hij het laten taxeren, zodat hij de reële waarde weet en het niet ver beneden de werkelijk waarde van de hand doet.

Is kunst een goede financiële investering?

Vadim Blaustein: Kunstwerken kunnen een goede langetermijninvestering zijn. Zo kan de waarde ervan in de toekomst aanzienlijk stijgen. Neem bijvoorbeeld het beroemde schilderij Nu Couché uit 1917-18 van Amedeo Modigliani. Dit bracht bij een veiling in 2003 $26.887.500 op en werd 12 jaar later doorverkocht voor $170,4 miljoen. Wilt u kunst kopen als investering? Dan is het ook goed om te diversifiëren. Ga bijvoorbeeld voor zowel hoogwaardige- als decoratieve kunst.

Zijn er manieren om goede kunst te herkennen?

Vadim Blaustein: Bij het leren herkennen van goede kunst moet u zich verdiepen in kunstenaars. Lees veel over ze en praat met handelaren of galerieën die kunst aankopen, verkopen of er gespecialiseerd in zijn. Grijp elke gelegenheid aan om met mensen te spreken die veel ervaring hebben met het beoordelen van kunstwerken.

Waarom gaat de voorkeur van verzamelaars vaak uit naar vroege werken van een kunstenaar?

Vadim Blaustein: Vroege werken zijn vaak energieker, inspiratievoller, gepassioneerder en meer verkennend. Vooral wanneer kunstenaars nog jong en minder ervaren zijn. Daarbij zijn ze namelijk nog op zoek naar hun eigen stijl. Na verloop van tijd experimenteren sommige kunstenaars minder. Ze voelen dan aan wat ze moeten maken om hun kern van verzamelaars tevreden te stellen. Vroege werken zijn dan ook interessanter om te verzamelen dan latere kunstwerken. En dan vooral de werken in de stijl waarmee de kunstenaar bekend is geworden.

Wat zijn latere werken? Zijn ze een bod waardig?

Vadim Blaustein: Latere werken zijn gecreëerd of voltooid aan het einde van de carrière van een kunstenaar. Of een kunstwerk de moeite waard is om te kopen of er op te bieden, hangt grotendeels van de artiest af. Het is daarbij belangrijk inzicht te hebben in het leven, de kunst en carrière van de kunstenaar die het werk heeft gemaakt. Latere werken van bekende kunstenaars zijn geen garantie voor een hoge waarde.

Is het verstandig om te investeren in jonge, opkomende kunstenaars?

Vadim Blaustein: Investeren in opkomende kunstenaars valt te vergelijken met investeringen in startups. Het gaat gepaard met risico's, maar het vooruitzicht op financiële winst kan veelbelovend zijn. Vergeet echter niet dat veel jonge kunstenaars hun carrière voortvarend beginnen en daarna ook weer in de vergetelheid kunnen raken.

Is het verstandig om kunst op een veiling te kopen?

Vadim Blaustein: Meebieden en kopen op een veiling vereist kennis van de kunstenaar waar u op biedt. Ook moet u inzicht hebben in de kunstomschrijvingen. Kennis van hoe een maximumbod te bepalen, is eveneens vereist. Daarbij moet u de conditie van een kunstwerk kunnen beoordelen en weten wanneer aanvullende foto's of informatie opgevraagd kan worden. Kortom, weet wat te doen voordat een bod uitgebracht kan worden en op een veiling iets kan worden aangeschaft.

Wat vindt u van het kopen van een kunstwerk op het internet?

Vadim Blaustein: Online kunst kopen is doorgaans prima, zolang u van respectabele, gevestigde bronnen koopt en weet wat u doet. Helaas worden er via het internet echter veel valse kunstwerken verkocht. Het is dan ook goed het eerst rustig aan te doen en ervaring op te bouwen.

Wat moet ik weten over het verzekeren van kunst?

Vadim Blaustein: De procedures voor het verzekeren van kunst verschillen per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen is het zo dat waardevolle kunstwerken apart gespecificeerd worden. Sommige verzekeringsmaatschappijen eisen ook een taxatierapport van duurdere werken voordat ze deze verzekeren. Zorg ervoor dat een verzekeringsmaatschappij kennis en ervaring heeft wat betreft het verzekeren van kunst. Ook is het van belang te weten hoe u eventueel een claim moet indienen.

Hoe moet een kunstwerk verzorgd worden?

Vadim Blaustein: Over het algemeen geldt dat kunst nooit in het directe zonlicht mag worden geplaatst. Stel het ook niet aan extreme schommelingen van de temperatuur en luchtvochtigheid bloot. Kunstgalerieën, maar ook kunstenaars zelf, kunnen specifieke of aanvullende richtlijnen verschaffen voor het verzorgen en op peil houden van een kunstwerk. Mocht het beschadigd raken, dan moet u het nooit zelf proberen op te knappen of te herstellen. In dat geval is het verstandig contact op te nemen met een professionele restaurateur die het herstelt.

Hoe kan kunst tegen diefstal of inbraak beveiligd worden?

Vadim Blaustein: Er zijn effectieve en betaalbare alarmsystemen te koop voor continue beveiliging en bescherming van kunst. De meeste daarvan hebben tegenwoordig ook draadloze modules. Hiermee kunt u een kunstwerk altijd en overal in de gaten te houden, zolang u op afstand toegang heeft tot het alarmsysteem.

Dank u voor uw tijd en deelname aan dit interview. We stellen het zeer op prijs dat u uw inzichten met ons hebt willen delen.

Link naar de online versie

Link naar de onriginele versie

Vadim Blaustein: intellectual property protection for fashion brands

  • Gemaakt op maandag 11 juni 2018 14:22

Fashion is a multibillion industry with a variety of types of products, and innovative and unique solutions offered to customers every season. Fashion is an exceptional type of industry where innovation and creativity are anticipated every season, and exclusive features of each brand and style are easily incorporated in others. Therefore, one of the major challenges any fashion brand faces is the challenge of protection of intellectual property (IP) rights.

Vadim Blaustein, the CEO of BlauStein Business Lawyers, acknowledges the importance of intellectual property protection and as a fashion enthusiast highly supports new trendy ideas offered by diverse fashion designers. In this interview Vadim Blaustein gives recommendations to young designers with genius ideas on how to protect their designs, trademarks and patents in challenging environment of fashion industry.

Vadim, please provide us with the basic overview of the intellectual property protection in fashion industry.

Vadim Blaustein: Generally speaking there are different types of protection for IP: copyright, trademark, trade secret, industrial design and patent. The fashion industry may at different times enjoy different types of IP protection.

Therefore, the basic protection offer to the fashion industry depends on jurisdiction, features of the style offered, innovations involved and etc. There is no clear-cut answer to the type of protection applicable to all designs and questions, and a case by case recommendation is required.

Can you please provide us with a summary of the most applicable and relevant areas of IP protection in fashion industry?

Vadim Blaustein: Let’s start with the most important type of protection for fashion industry, which is trademark.

A trademark is an indicator that distinguishes a product from other products. As the fashion is highly linked to brands, and brands that support fashion determine the success of certain models, the protection offered by the umbrella of trademark is of the highest relevance in my opinion. Often, people buy the product not for the product itself, but for the brand it represents.

A trademark can be a design, a name, a slogan, a symbol, a pattern, and even a sound that distinguishes a product. Depending on a jurisdiction, trademark can be only registered, or also enjoys protection by a mere fact of its usage and present on the market place. Depending on the type of protection it enjoys there are different symbols used. TM is used for unregistered trademarks, SM for unregistered service marks and R is for trademarks registered in a domestic jurisdiction.

Why is trademark protection relevant?

Vadim Blaustein: To make sure the consumers can distinguish between brands as trademark is a great asset of the company in fashion industry. Most of the times it is the brand that is the main asset of the fashion company.

What are the primary benefits and drawbacks of a registration of a trademark?

Vadim Blaustein: The trademark registration provides the owner of the brand an exclusive set of rights depending on the jurisdiction, and the primary right is to use the brand, and prevent others from using it. This is an essential right for the fashion industry. As for the drawbacks, I do not see any for fashion industry as I said brand is an essential part of the costs associated with a product in fashion industry.

What are the risks if the company fails to register a trademark?

Vadim Blaustein: There are different risks involved: financial, legal and reputational.

Firstly, when you advertise the product using an unregistered trademark you might be investing into something that would benefit your competitor who later registers the trademark.

Secondly, unauthorized use of someone’s trademark would lead to the breach of someone’s rights, lead to negative legal consequences and would harm reputation significantly.

Thirdly, someone in the market can register the trademark that you were using and developed the reputation, and the entire purpose of even having a brand would be gone.

Therefore, to avoid these risks, even a young brand with not significant presence on market place should register a trademark before starting operations.

What types of registration of trademark exist?

Vadim Blaustein: There are three types of trademarks: domestic, the EU and international.

National trademarks are governed by each applicable law in each jurisdiction. This kind of trademark offers protection only in the country of its registration.

EU trademark offers a much more broad protection throughout all the EU Member States. This kind of trademark is also known as “the Community Trademark”. The Community Trademark is valid for 10 years. The registration is renewable for a period of 10 years.

The EU trademark application requires indication of the class of trademark and has a complex procedure.

The International trademark is applicable worldwide and is administered by the United Nations special agency - World Intellectual Property Organization, “WIPO”, situated in Geneva, Switzerland. In order to apply for an international trademark you need to first obtain either a national trademark or an EU trademark.

The unique benefits of international trademarks are offered under Madrid Protocol which is ratified by around 100 countries. Therefore, the international trademark offers a unique centralized international protection of the trademark. It is indeed a more expensive solution, but worth keeping in mind for an international fashion brand. Furthermore, the fees may be deducted up to 90% if the brand is originating from the least developed countries in accordance with the United Nations.

Can you please provide with real case examples for trademark protection in fashion industry?

Vadim Blaustein: One of the most interesting examples is the case of “Bottega Weaves”, the bags produced by Bottega Veneta. These types of bags became recognizable due to the unique fabric - thin strips threaded together. Bottega Veneta did not use labels on the bags, but the threads on the bag were the unique feature of this brand. In 2007 Bottega Veneta applied to register the weave, and the registration was refused as being of an ornamental nature rather than a distinguishable feature. After a significant work by the company’s lawyers, the trademark was registered as Bottega Veneta proved that the weaves are the product’s signature, and they were used for a long period of time, and there was a lot of effort put in marketing this exclusive style of Bottega Veneta. The trademark applies only to the weave though, and not to design of bags of this brand.

What is another most relevant area of IP protection for fashion industry?

Vadim Blaustein: Industrial designs are protection the visual aspects of the design, such as shape, configuration, pattern and color, but only if the design does not have a purely utilitarian nature. As well as trademarks, industrial designs may be registered nationally, in the EU and internationally.

What is another most relevant area of IP protection for fashion industry?

National industrial designs are protected by the applicable domestic legislation and the protection depends on the applicable jurisdiction.

The EU industrial designs are also known as “the Community designs” in the EU. The EU provides two types of protection: registered and protection without registration. The protection without registration is perfect for short-term trendy design solutions, and lasts for 3 years from the day the design was first offered in the EU. If the designer wants to register the protection of unique features of the style, he or she shall apply for the registration of European Union Intellectual Property Office before starting its production. If the designer does not intend to register, he or she enjoys the unregistered protection and can produce the product immediately. However, bear in mind that to receive protection the industrial design shall be novel and have individual characteristics.

The international protection of industrial designs is also handled by World Intellectual Property Organization, “WIPO”. The so-called Hague system provides an opportunity to apply for an international industrial design protection. Unlike international trademark registration, international industrial design registration procedure does not require to have a national or EU registration prior to applying for an international design. The international industrial design enjoys protection for a period of 5 years and may be renewed for 5 years.

The application for industrial designs is a complex and formal procedure. For example, all industrial designs are classified in accordance with Locarno classification. Umbrellas, for example, are in a separate category than gloves despite being accessories in an understanding of a fashion designer.

Which protection do you think is preferable?

Vadim Blaustein: It depends on the type of design and the location. If the product is only relevant for the EU market, than the Community industrial design is sufficient. Furthermore, if the design is only for a short-term, like a seasonal solution, the unregistered protection is sufficient. If it is a long period design like in the case I have provided, than it is better to obtain registration and obtain a long-term protection. The registered designs enjoy protection under the EU law for 25 years.

International design is more relevant for the brands that operate in the states outside the EU.

If the person registered the design, what are the next steps?

Vadim Blaustein: At the stage of production, of course, there shall be legal support of the confidentiality regime with regards to the on-sight production, and relevant non-disclosure agreements shall be in place. Depending on the applicable jurisdiction, the designer shall also obtain all the protection as the commercial secret when it comes to the type of material used, or the unique method used for such a production. All of these areas of IP protection are covered by trade secret protection.

Trade secret protection does not require registration, but rather creation of the legal environment supported by NDAs, policies, procedures. The reason this is important is because the moment the trade secret becomes public, it is losing its protection. However, the benefit of the trade secret is that it does not have expiration period. For example, Coca Cola’s secret recipe is not known due to the strong trade secret protection in place, and if the recipe was patented, everyone would know the recipe, and the period of its protection would be limited.

Trade secrets are not only recipes, of course, but also the lists of customers, partners, producers the brand works with, the unique techniques and knows-hows used, and even work processes. Therefore, trade secret is a very important area of business operation.

What are other types of protection relevant to fashion industry?

Vadim Blaustein: Fashion industry is not only limited to brands and designs, and the technologies are playing also an important role in it. As the intellectual property also offers patents for technical innovations, the fashion industry also enjoys protection provided under patent law. For example, CROCS shoes have patents involved in manufacturing their products.

Another interesting example is a young and trendy brand of the Italian designer, Anna Grindi, who has created Suberis, a fabric that derives from cork. Suberis is a substitute for leather, and the patent for its production provides significant protection for this designer’s idea. Suberis is used in bags, dresses, shoes and etc. As she uses the unique technology, I hope she has patented it.

Many fashion designers would agree that counterfeit is the biggest challenge to the industry, and some EU designers raised this issue when talking about downsizing of the EU fashion industry. What would you recommend to the designers with regards to their battle against IP theft?

Vadim Blaustein: It is indeed a big challenge to the fashion industry and it is also a criminal activity. Here, I would like to clarify that counterfeit goods are not only the cheap fake labels one can see, but very often a high quality counterfeit, and the customers often genuinely think that they buy a generic product. Therefore, it is a challenge both for producers and customers.

There are several legal options: first, reporting to the law enforcement agencies with regards to the criminal activity against your brand. Second, to take a legal action against a specific brand that is violating your IP rights to the civil court. For example, Adidas works on protection of the “Three stripes” design for many years, and brought lawsuits against Puma, Forever 21, Marc Jacobs and many other companies to protect “Three stripes”. Third option is to take a legal action against a company or a platform that sells counterfeit goods. For example, there was a research by a British magazine the Guardian with regards to Amazon website having on its lists for sale counterfeit Louis Vuitton iPhone cases.

There are some areas of research what practical aspects the fight against counterfeit works. Despite these solutions being outside of the legal umbrella, it might be of an interest to the reader that often fashion designers create limited editions for a short period of time in order to strengthen their brand and to minimize the risk of counterfeit.

You have mentioned a lot of interesting cases, could you maybe share some more with readers?

Vadim Blaustein: Of course. I think maybe it is not that scandalous as some may would want to read, but there is a lot of evidence to indicate that fashion designers refer to IP registration more and more nowadays and there are examples of world-known luxurious brands like Louis Vuitton, Yves Saint Laurent and Hermès are the top users of the IP protection. An interesting example is Louis Vuitton’s “Lockme” bag. Louis Vuitton has obtained both protection of the industrial design of the bag and the trademark for “Lockme”. It is worth noting that it is an interesting regular practice of this brand as Louis Vuitton has also obtained a trademark protection for their bags “Artsy”, “Neverfull”, “Capucines”, “Keepall” and other.

Summing up, what is your advice for a young fashion designer on protection of his or her idea?

Vadim Blaustein: A young designer shall make sure that his or her genius idea is protected before the production is started, as well as during the production. For this, it is necessary to be aware of intellectual property protection for designs provided in applicable jurisdiction, and apply for trademarks and patents protection when possible. The designer shall also make sure that he or she have relevant trademark, industrial design and patents protection granted in the country where the designer operates.

This sounds like a lot of legal work, does your company provide with such services?

Vadim Blaustein: Indeed, BlauStein Business Lawyers provides full support to the companies with regards to application for all types of intellectual property protection.

Here I would like to highlight that registration of IP, creation of the legal environment for the most effective protection of trademarks and drafting of licensing agreements are complex legal tasks, and I would recommend referring these tasks to the qualified legal professional.

Our company highly supports new ideas and especially in fashion. The fashion designers are always welcome, and we highly support innovative and creative fashion designers, and are happy to provide them with the legal advice and support to maximize their protection and ensure that their fashion art is respected and protected.

Link to the online version

Link to the original version

Vadim Blaustein: 5 redenen om eigen cryptovaluta uit te geven

  • Gemaakt op woensdag 06 juni 2018 14:30

Vadim Blaustein, crypto-investeerder en Senior Partner bij BlauStein Business Lawyers heeft zijn gedachten gedeeld over de cryptocurrency markt en heeft 5 redenen gegeven waaraan je kan denken bij het introduceren van cryptocurrency in uw onderneming.

2017 werd gemarkeerd door een ongeëvenaarde vraag naar de cryptocurrency. Bijgevolg groeide de prijs van cryptocurrencies aan een ongelofelijke snelheid. Bijvoorbeeld, in april 2017 kostte 1 Bitcoin 1.147 USD, in april 2018 is de prijs ongeveer 6.992 USD. In december 2017 was de prijs voor 1 Bitcoin bijna 20.000 USD. Ook een andere cryptocurrency vertoonde groei, in april 2017 werd 1 Ethereum verkocht voor 44 USD, en in april 2018 is de prijs 391 USD. “Deze indicatoren demonstreren de hoge kapitalisatie van de cryptocurrency en de significante interesse in dit instrument onder kopers,” zegt Vadim Blaustein.

Ondanks de hoge populariteit is de cryptocurrency markt open voor nieuwe speler, en nu is de beste tijd om zaken te doen die gerelateerd zijn aan cryptocurrency. Cryptocurrency zal belangrijk zijn voor bijna elke onderneming gezien de “digitalisering” van alle gebieden van de moderne economie, zowel op micro- als op macroniveaus.

Cryptocurrency biedt vele unieke voordelen, maar Vadim Blaustein benadrukt specifiek 5 voordelen van cryptocurrencies die interessant zullen zijn voor bijna elke onderneming.

1. Anonimiteit: Cryptocurrency biedt anonimisatie aan voor de houder van het goed, en ook voor de persoon die het uitgeeft. Bijvoorbeeld, ondanks de ongeëvenaarde interesse van zowel media als overheidsregulatoren voor Bitcoin, is de identiteit van de maker van deze cryptocurrency nog steeds onbekend.

2. Flexibiliteit: Cryptocurrency is voornamelijk een hele flexibele tool. Cryptocurrency kan heel profijtelijk en eenvoudig gebruikt worden voor iedere onderneming. Cryptocurrency kan zijn een waardevol bezit, aandeel, betalingsmiddel, effect, promesse, obligatie enz. Tegelijkertijd kunnen ondernemingen nieuwe mechanismes aanbieden om cryptocurrency te gebruiken, die niet aangeboden worden in traditionele zaken.

3. Gebrek aan regularisatie door de overheid: De meeste landen in de wereld zijn nog steeds niet tot een conclusie gekomen over wat cryptocurrency is, hoe het op te slaan, hoe het te belasten, hoe het te gebruiken enz. Cryptocurrency is het meest liberale gereedschap dat bestaat in de moderne economie. Het gebrek aan staatscontrole maakt de weg vrij voor unieke mogelijkheden wat betreft zakelijke groei, minimaliseren van bureaucratiekosten en de administratie van een businessidee, en het biedt de mogelijkheid van snelle groei voor nieuwe ideeën en projecten aan.

4. Afwezigheid van monopoly: Ondanks het bestaan van de veel gebruikte cryptocurrencies, zijn er in de werkelijkheid geen institutionele spelers in de cryptocurrency markt. Cryptocurrency is niet gemonopoliseerd en wordt niet vertegenwoordigd door hedge funds, investeringsbanken of andere professionele spelers in de financiële markt.

5. Onbeperkt bereik aan potentiële partners, cliënten en investeerders: Cryptocurrency bestaat op het Internet, en kent geen geografische grenzen. Om de nieuwe markt te betreden is er geen nood aan het openen van een kantoor, het huren van lokaal personeel, het verkrijgen van licenties, en het dragen van significante logistieke en administratieve kosten. Cryptocurrency is beschikbaar voor iedereen die toegang heeft tot het Internet, wat bijna 4 miljard mensen zijn.

Vadim Blaustein en vele andere specialisten zijn het erover eens dat de cryptocurrency markt en de zakenwereld gerelateerd aan cryptocurrency zal groeien en aan populariteit winnen. Enthousiastellingen en critici, specialisten en gewone gebruikers zijn unaniem – de cryptocurrency zal voor lange tijd blijven bestaan, en zal de norm worden in het leven van een gewone persoon.

Vadim Blaustein eindigt door te zeggen: “cryptocurrency is een stap voorwaarts voor uw onderneming, en we zijn blij u te kunnen voorzien met uitgebreide professionele ondersteuning in deze belangrijke stap”.

Link naar de online versie

Link naar de originele versie

Vadim Blaustein: Zakelijke financiering met crowdfunding

  • Gemaakt op zaterdag 26 mei 2018 18:23

De manieren waarop startups financiering zoeken om hun ideeën werkelijkheid te laten worden werden ook beïnvloed door de transformatie van de wereldeconomie in het digitale tijdperk. “Crowdfunding” is een van de populairste manieren om je onderneming te financieren zonder een lening van de bank of een investering van business angels. Als je een briljant idee hebt en initieel vermogen nodig hebt om te starten, dan is crowdfunding iets dat je zult overwegen.

Vadim Blaustein, de CEO van BlauStein Lawyers, beantwoordt verschillende vragen over crowdfunding, de regelgeving en procedures. Daarnaast geeft hij zijn mening over crowdfunding.

Wat is crowdfunding? Wie gebruikt crowdfunding?

Vadim Blaustein: In de basis is crowdfunding een manier om investeringen binnen te halen van mensen die erin geloven en enthousiast zijn. Simpel gezegd: crowdfunding is een alternatieve manier om jouw briljante idee te financieren. Crowdfunding wordt het vaakst gebruikt door ondernemers, maar er zijn ook crowdfundingcampagnes voor maatschappelijke en goede doelen.

Hoe groot is crowdfunding als financieringsmiddel?

Vadim Blaustein: Het is redelijk groot en groeit continu. Bijvoorbeeld in 2012 werd ongeveer 14 miljoen euro opgehaald in verschillende crowdfundcampagnes en 5 jaar later, in 2017, is dit ongeveer 190 miljoen euro. We zien groei in populariteit van dit middel, wat alleen maar de relevantie voor startups onderschrijft.

Wat zijn volgens jou de campagnes die de meeste investeringen aantrekken?

Vadim Blaustein: Over het algemeen genomen zijn het campagnes in relatie tot innovatie, duurzame energie en andere eigentijdse ideeën die de meeste financiering binnenhalen, maar vastgoed en creatieve projecten zijn ook in opmars.

Dus ondernemingen vragen gewoon online om geld en mensen geven het aan ze?

Vadim Blaustein: Het is iets complexer dan alleen maar om geld vragen moet ik zeggen. Gedurende de campagne biedt de ondernemer een beloning aan degenen die de campagne steunen. Er zijn twee typen crowdfundingcampagnes te onderscheiden op basis van het type beloning: beloningen ontvangen en aandeel crowdfunding.

Bij campagnes met beloningen krijgen aanhangers van de onderneming een bepaald type beloning. Korting wanneer het product wordt gelanceerd of een gratis product bijvoorbeeld. De beloning is in dit geval niet een aandeel in het bedrijf en de investeerder heeft geen rechten in de onderneming.

Maar hoe werkt het dan?

Vadim Blaustein: De investeringen zijn niet heel groot voor degenen die bijdragen en het idee ondersteunen. Soms is de beloning naar tevredenheid simpelweg omdat ze hebben geholpen een project te lanceren.

En hoe zit het met het tweede type crowdfunding?

Vadim Blaustein: Het tweede type is “aandeel crowdfunding” en het is relatief nieuw. Binnen dit type van crowdfunding kan je aandelen ontvangen van het bedrijf dat de crowdfundingcampagne lanceert in ruil voor jouw bijdrage.

Klopt het dat het tweede type crowdfunding aanzienlijke juridische ondersteuning nodig heeft?

Vadim Blaustein: Ja, zeker. Allereerst dient de ondernemer een juridische entiteit op te richten voor aandeel crowdfunding. Ten tweede dient hij een business model te hebben dat overeenkomt met de juiste wetgeving en belangen van het idee. Ten derde dient hij algemene voorwaarden op te stellen van het aandeel crowdfundingmodel waarin de wetgeving, belastingvoorwaarden, vertrouwelijkheid, intellectueel eigendomsaspecten en vele andere kenmerken van innovatieve ideeën zijn opgenomen. Er zijn veel andere aspecten om over na te denken en er moet een op maat gemaakt juridisch advies zijn voor elke crowdfundingcampagne die aandelen in ruil voor financiering biedt.

Welke stappen dienen genomen te worden om de crowdfundingcampagne te starten?

Vadim Blaustein: Stap 1. Plan de campagne. Zorg ervoor dat je een idee of project hebt dat je uit kunt leggen: wat is het doel of toepassing, tijdslijnen voor uitvoering van het idee of een project, benodigde investering voor het idee of een project en de beloning die je bereid bent te geven aan wie jou ondersteunt.

Stap 2. Beschrijf jouw product en doelen op papier, zodat de potentiële investeerder kan lezen, begrijpen en geïnteresseerd worden in jouw idee. Kortom, bepaal jouw businessmodel.

Stap 3. Kies een platform. Er zijn veel verschillende websites met een variëteit aan voordelen voor verschillende typen campagnes. Het kiezen van een platform is belangrijk, want elk platform heeft een ander publiek dat je uiteindelijk zal ondersteunen.

Stap 4. Plan je juridische en financiële risico’s, belastingimplicaties en andere zaken van tevoren. Het raadplegen van een ervaren jurist en andere professionals kan cruciaal zijn in het formuleren van jouw campagne. Voor aanvang van jouw campagne dien je de van toepassing zijnde regelgeving-vereisten en andere juridische risico’s in ogenschouw te nemen. Dit kan bepalend zijn voor de uitkomst van jouw campagne.

Stap 5. Promoot je campagne, communiceer met jouw publiek en zorg dat er voldoende online aandacht is voor jouw campagne. Verzeker degenen die jouw steunden of verwezen naar jouw campagne dat zij de juiste investering/keuze gemaakt hebben. Jouw geloofwaardigheid wordt ook beoordeeld op basis van hoe je communiceert met de geïnteresseerden in jouw campagne en degenen die al geïnvesteerd hebben.

Geloof je in de toekomst van crowdfunding?

Vadim Blaustein: Ik geloof dat crowdfunding uitzonderlijke voordelen biedt aan de ondernemers en ik ondersteun zo’n vrije tool om unieke, innovatieve en duurzame projecten en ideeën te financieren.

Link naar de online versie

Link naar de originele versie

Vadim Blaustein over nieuwe vastgoedprojecten in Monaco

  • Gemaakt op donderdag 17 mei 2018 20:20

We kennen Monaco misschien wel vooral als gastheer van grote sport- en showevenementen. Daarbij is het een buitengewoon aantrekkelijke plaats voor vermogende mensen. Ook is het een belangrijk internationaal centrum voor handel. In Monaco heerst veel veiligheid en politieke stabiliteit en het staatje biedt een bedrijfsvriendelijke omgeving. Dit maakt dat er een grote vraag is naar onroerend goed. Daarbij trekt Monaco veel internationale kopers en investeerders aan.

Vadim Blaustein woont in Monaco en heeft als ervaren jurist talloze transacties in onroerend goed afgehandeld. Hij verschaft inzicht in de woningmarkt en nieuwbouwprojecten in Monaco.

Wat is de huidige financiële status van woningen in Monaco?

Vadim Blaustein: De huizen in Monaco staan bekend als de prijzigste ter wereld. Het haalt zelfs Hong Kong in als duurste staat wereldwijd om te wonen.

Wat is de hoogste verkoopprijs per vierkante meter voor een woning?

Vadim Blaustein: De gemiddelde verkoopprijs bedroeg in 2016 €41.400 per vierkante meter. Voor luxueuze accommodaties gold €53.000 per vierkante meter in het tweede kwartaal van 2017.

Welk deel van Monaco is het duurst om onroerend goed te kopen?

Vadim Blaustein: Exclusieve panden in Carré d'Or kunnen wel meer dan €100.000 per vierkante meter bedragen.

Waarom kiezen zeer vermogende mensen ervoor onroerend goed in Monaco te kopen?

Vadim Blaustein: Vanwege de veiligheid en politieke stabiliteit trekt Monaco veel internationale kopers aan. En dan vooral mensen die zoeken naar veiligheid, goed vermogensbeheer of om zakelijke redenen.

Wat is het huidige inwonersaantal van Monaco?

Vadim Blaustein: Op 31 december 2016 werd het inwonersaantal van Monaco geschat op 37.550. Verwacht wordt dat het aantal miljonairs oploopt tot 16.100 in het jaar 2026.

Wat is de huidige verkoopprijs van nieuwbouw?

Vadim Blaustein: In 2016 bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van nieuwbouwpanden in Monaco €13,7 miljoen. In totaal werden dat jaar 33 dergelijke panden verkocht.

Zijn er nog andere interessante zaken te melden over onroerend goed in Monaco?

Vadim Blaustein: Monaco gaat innovatief om met nieuwe woningbouwprojecten. Daarbij wordt uitgebreid en herbouwd om aan de eisen van de huidige koper te kunnen voldoen.

Wat zijn de recente en toekomstige projectontwikkelingen?

Vadim Blaustein: De wolkenkrabber Tour Odéon was in 2016 gereed. Deze wordt beschouwd als een van de allerduurste luxueuze huizen ter wereld. Ook het appartementencomplex La Petite Afrique met "flow through" terrassen werd dat jaar opgeleverd. Dit is ontworpen door de Braziliaan Isay Weinfeld.
Sporting d’Hiver, ontworpen door Richard Rogers, is herontwikkeld als geheel nieuw stadsdeel. Hier zijn een kunstgalerie, conferentiecentrum, maar ook woon- en bedrijfsruimten te vinden.

Welke interessante projecten kunnen we de komende jaren in Monaco verwachten?

Vadim Blaustein: De regering van Monaco heeft in de Italiaanse stad Ventimiglia een jachthaven aangekocht - Casa del Forte Marina. Hiermee wil ze aan de vraag naar marina's in Monaco voldoen. Verwacht wordt dat Cala del Forte Marina in 2019 gereed is. Daarbij zal het volledig geïntegreerd zijn in Port Hercules, de haven van Monaco. Het zal plaats bieden aan 171 ligplaatsen voor jachten tot 60 meter lang.
Daarnaast wordt nog zes hectare land in zee drooggelegd voor de uitbreiding van Grimaldi Forum. Daarbij worden nieuwe villa's en appartementen gebouwd. Ook komt er een jachthaven en een publieke ruimte in de vorm van een park en een promenade. Dit project moet in 2025 voltooid zijn.

Hoe ontwikkelt Monaco zich verder in 2025?

Vadim Blaustein: Monaco is veel bezig met de toekomst. Het wil namelijk zijn unieke positie op het wereldtoneel behouden. De komende tien jaar gaan we dan ook veel ontwikkelingen zien. Denk aan landuitbreidingen, de aanleg van nieuwe jachthavens en aan nieuwe culturele faciliteiten en openbare ruimtes. Daarnaast kunnen we ook meer dan 100.000 vierkante meter aan woon- en bedrijfsruimte verwachten.

Als afsluiting van dit interview danken we u hartelijk voor uw tijd en het delen van uw waardevolle inzichten en expertise.

Link to the original article

Link to the online version

Вадим Блауштейн: 5 аргументов в пользу использования криптовалюты в вашем бизнесе

  • Gemaakt op vrijdag 11 mei 2018 14:31

Вадим Блауштейн, крипто-инвестор и старший Партнер в международной юридический фирме BlauStein Business Lawyers поделился своими мыслями относительно рынка криптовалют и назвал 5 причин, по которым вам стоит задуматься о выпуске криптовалюты для вашего бизнеса.

2017 год был ознаменован небывалым спросом на криптовалюту, как следствие, криптовалюты росли в цене с невероятной скоростью. Например, в апреле 2017 года 1 Bitcoin стоил 1.147 USD, а в апреле 2018 года цена составляла уже примерно 6.992 USD. При этом в декабре 2017 года цена за 1 Bitcoin составляла почти 20.000 USD. Другая популярная криптовалюта также показала рост, в апреле 2017 года 1 Ethereum продавался за 44 USD, а в апреле 2018 года цена составляла 391 USD. «Данные показатели демонстрируют высокую капитализацию криптовалюты и существенный интерес к этому инструменту среди инвесторов», говорит Вадим Блауштейн.

Несмотря на высокую популярность Bitcoin и Ethereum, рынок криптовалюты открыт для новых игроков, и сейчас самое лучшее время заняться бизнесом, связанным с криптовалютой. Криптовалюта будет интересна практически любому бизнесу ввиду «оцифровывания» всех направлений современной экономики как на микро-, так и на макроуровнях.

Криптовалюта предлагает множество уникальных достоинств, но Вадим Блауштейн выделяет пять универсальных преимуществ криптовалюты, которые заинтересуют практически любой бизнес.

1. Анонимность: Криптовалюта предусматривает анонимность как держателя данного актива, так и лица, выпускающего его. К примеру, несмотря на беспрецедентный интерес к Bitcoin со стороны прессы и государственных регуляторов, личность создателя данной криптовалюты до сих пор неизвестна.

2. Гибкость: Криптовалюта – это очень гибкий инструмент. Криптовалюта может быть использована наиболее выгодным и удобным образом практически для любого типа бизнеса. Криптовалюта может являться ценным активом, средством платежа, ценной бумагой, акцией, векселем, облигацией и т.д. При этом, каждая инициатива может предложить новые механизмы использования криптовалюты, которые не предусмотрены в традиционном бизнесе.

3. Отсутствие государственного регулирования: Большинство стран мира не пришли к единому мнению о том, чем является криптовалюта, как ее хранить, каким образом должно происходить налогообложение криптовалюты, как можно ее использовать и т.д. Криптовалюта является наиболее либеральным инструментом, существующим в современной экономике. Отсутствие государственного контроля открывает уникальные возможности для новых видов бизнеса, минимизирует административные расходы на оформление бизнес-идей, и создает основу для быстрой реализации инновационных проектов.

4. Отсутствие монополии: Несмотря на существование различных видов криптовалют, в реальности не существует институционных игроков на рынке криптовалюты. Криптовалюта не монополизирована и не представлена хедж-фондами, инвестиционными банками и другими профессиональными участниками финансового рынка.

5. Неограниченный круг потенциальных партнеров, клиентов и инвесторов: Криптовалюта существует на просторах Интернета, и не знает географических границ. Для выхода на новый рынок нет необходимости открывать офис, нанимать местный персонал, получать лицензии, нести существенные логистические и административные расходы. Криптовалюта доступна всем, у кого есть Интернет, а это почти 4 миллиарда человек.

Вадим Блауштейн и многие другие специалисты уверены, что рынок криптовалюты и бизнес, связанный с криптовалютой, будет расти и набирать популярность. Энтузиасты и критики, специалисты и обычные пользователи единогласны - криптовалюта останется в бизнесе надолго, и станет нормой в жизни обычного человека.

Компания BlauStein рада помочь своим клиентам воспользоваться уникальными преимуществами криптовалюты, а также предоставить комплексное юридическое решение в вопросе выпуска криптовалют (ICO) для любого типа бизнеса. В завершении интервью Vadim BlauStein подчеркивает: «Криптовалюта - это шаг в будущее для вашего бизнеса».

Ссылка на онлайн версию

Ссылка на оригинальную версию

Pagina 1 van 65

Laatste Nieuws

Stel een Specifieke Vraag